Wat ons beweegt

De Constantijnschool is constant in beweging en gaat met de tijd mee. Het gemotiveerde team heeft - in het belang van ons onderwijs en de kinderen - nagedacht over belangrijke doelen voor de komende vier jaar.

Wij vinden het belangrijk om de komende jaren leerdoelen en werkvormen te koppelen aan vaardigheden, waaronder het leren leren, creativiteit en samenwerken. Onze nieuwe methode voor de zaakvakken Wetenswaardig werkt theamatisch, waardoor er meer samenhang is tussen: taal, geschiedens, aardrijkskunde en natuur. 

Het is belangrijk dat kinderen in toenemende mate eigenaar worden van hun eigen leerproces. Wij betrekken kinderen daarom bij sommige 10-minutengesprekken om samen met de ouder(s) en de leerkracht de doelen af te stemmen.

leerKRACHT                                                                                                                      

Om aan deze doelen te werken heeft het team van de Constantijnschool zich aangesloten bij stichting leerKRACHT. De werkwijze van deze stichting is gebaseerd op:

  • succesvolle onderwijsverbeteringen in het buitenland;
  • kennis van adviesbureau McKinsey in veranderingsprocessen;
  • ervaringen die Nederlandse scholen hebben opgedaan sinds de start in 2012.

In de aanpak van leerKRACHT staan drie processen (kerninterventies) centraal:

  • frequent lesbezoek bij elkaar met aansluitend een feedbackgesprek;
  • gezamenlijke lesvoorbereidingen (in tweetallen);
  • bordsessies (kort overleg met een kleine groep personeelsleden) om verbeteracties met elkaar te bespreken.

Onderlinge samenwerking in het team speelt in de werkwijze van leerKRACHT een heel grote rol. Leraren op onze school kijken veelvuldig bij elkaar in de klas, geven elkaar feedback, bereiden samen lessen voor en denken gestructureerd na over resultaten en verbetermogelijkheden.